Bij een oudmetaal handel in Franeker vond ik een fantastische, zware ring van aluminium. Die meegenomen met het plan om haar om de mast te bevestigen. Hoe wist ik toen nog niet, maar al doende denk ik, dus kwam ik vrij snel op het idee de ring te voorzien van staanders die tegen de mast geklemd zouden worden.

De staanders kregen een klassiek uiterlijk net als ZeeFier zelf. Ze zijn natuurlijk ook van alu, het wondermateriaal dat je gewoon met een decouperzaag, vijl en houtboor kunt bewerken. De staanders worden tegen de mast aangehouden met slangklemmen, die door twee gaten in de staanders lopen. Een inkeping in de mastring zorgt ervoor dat de buitenkant van de staander in de mastring blijft zitten. Een houtverbinding vertaald naar aluminium. Het was een heel precies klusje om het zaakje netjes strak vast te maken. Heel precies werken is niet echt mijn sterke punt,  maar doorzetten kan ik als de beste, dus het lukte wonderwel. De mastring zat stevig op de mast geklemd met gaten voor ‘korvijnagels’. De gaten heb ik bij Marco Goldenbeld gemaakt met zijn kolomboor. Dank Marco! De korvijnagels zijn houten stelen van de Hornbach voorzien van een turkse knoop. Gewone korvijnagels zijn veel mooier maar ongeveer 6 keer zo duur, dus improviseren was de aangewezen weg.

Mastring met staanders

Mastring met staanders en korvijnagels

Tijdens de tocht naar de Noorderraid moest ik de mast strijken, waardoor de staanders van de mastring zijwaarts wegklapten. Het hele zaakje klapte in elkaar. Damn! Gecombineerd met het gebrek aan een nagelbank voor de voormast (kwam niet meer netjes terug op zijn plek na strijken voormast), was het een troosteloze aanblik op lijnbevestigingsgebied.

Dat liet ik niet op me zitten. Louis raadde me aan om de korvijnagels door de doft te steken of kikkers op de doft te zetten. Ik luisterde maar half want mijn mooie mastring moest en zou gered worden. Lang nagedacht hoe ik ervoor kon zorgen dat de staanders niet zijwaarts konden bewegen. Uiteindelijk bedacht dat ik ‘taartpunten’ tussen de staanders moest maken. Dat werden taartpunt segmenten uit vierkante aluminium buis waar de slangklem doorheen loopt. Zo worden de taartpuntsegmenten naar het smalste punt gedrukt.

De mastring zit weer als een huis. Naar boven, onder en zijwaarts zit er geen beweging meer in.

Versteviging van de mastring

Versteviging van de staanders met vierkante alu buis.