Er waren er veel.

 

Het mechanisme aan de voorste mast om de hoofdmast te hijsen moest verbeterd. Het idee is om de val voor het voorzeil zo royaal uit te voeren dat zich daarmee ook de hoofdmast laat hijsen.

Een blok met hondsvot is de enige manier. Ik had eerst getracht te improviseren met 2 losse blokken: een 2-schijfs en daarnaast een 1-schijfs blok, maar  de lijn draaide helemaal in elkaar. Nu dus een drie-schijfsblok bovenin en een 2-schijfsblok met hondsvot onderin. Beide zijn HYE blokken van Tufnol. Hollands waar, super degelijk en redelijk betaalbaar.

De lijn moest met een mooie oogsplits aan het hondsvot, had ik besloten, ook omdat een paalsteek de lijn uiteindelijk toch verzwakt denk ik. De oogsplits maakte ik met de site van Theo Slijkerman. Zit je te splitsen achter de computer: een grappige mix van nieuw en oud.

IMG_20170409_131310

De achterbank was vergaan, dus dat moest ook nodig gebeuren: ik haalde alles weg inclusief de vloer. De achterwand waarin de gashendel en het contactslot zaten, moest dus ook vervangen. Ik maakte van de gelegenheid gebruik om een brede, diepe opbergruimte voor verrekijkers, zeekaarten, mobiele telefoons en andere rommel te maken. Een schakelpaneel en een voltmeter voor de lichtaccu vonden ook een plek, beschut onder het achterdek.

De bedrading omleiden viel mee. Het monteren van de battery monitor voor de aandrijfaccubank niet. Daar moest ik een ring met heel fijn schroefdraad een heel eind opdraaien, omdat de achterwand zelf maar 1,5 mm aluminium is. Dat lukte slecht, dus improviseerde ik een plastic afstandhouder uit een plastic buis, onderdeel van een vogelvoederhuisje dat weggegooid zou worden.

Het klinkwerk op de achterwand is niet mijn beste: er zit regelmatig een deukje naast een klinknagel. Als ik met pensioen ben, moet ik dat dus nog maar eens opnieuw maken.

Nieuwe achterwand stuuurbank

Nieuwe achterwand stuurbank

De afvoer van de wasbak monteerde ik nog en ik zette het bakboord keukenkastje vast.

De achterbank zelf kwam niet helemaal gereed zo vlak voor de Sagitta. Ik had twee alu hoekprofielen met popnagels vastgezet aan de spanten en kon er de ochtend voor vertrek nog net een nieuw stuk betonplex op leggen.