We hebben de sloep, toen deze nog in Amsterdam lag, één keer helemaal geverfd op de King William werf in 1999. De verf was toen koningsblauw van Phoenix. Dat zag er wel goed maar hechtte niet op alle plekken even goed: op de rand vielen er plakken af en onderwater nog meer. In juli 2004 zag het er niet meer zo goed uit:

De sloep in juli 2004

Stuurboorzijde sloep in juli 2004

Bakboordzijde sloep in juli 2004

Bakboordzijde sloep in juli 2004

Einde seizoen 2005 heb ik de sloep op de kant gehouden en wilde die winter de hele boot kaalhalen. Dat viel me zeer vies tegen zodat ik uiteindelijk voorjaar 2007 de sloep met een vrachtwagen naar Amsterdam heb laten brengen naar de botenloods op het KNSM eiland. Daar is de sloep helemaal kaal gehaald en opnieuw in de verf gezet (Hempel twee componenten systeem). Dat was ook geen simpel klusje omdat je op aluminium snel en secuur moet werken. Het resultaat was prachtig:

Sloep in de botenloods juni 2007

Sloep in de botenloods juni 2007

Uit de botenloods en weer op de vrachtwagen

Uit de botenloods en weer op de vrachtwagen

De kleur vind ik zelf prachtig: de hoeveelheid licht die erop valt laat de hele boot er anders uitzien.

De stootrand heb ik gepolijst maar niet verder behandeld (ik wilde varen). Anno 2008 wreekt zich dat een beetje: ik moet nu weer polijsten en er iets opsmeren. Wat wel opvalt is dat plekken die echt langdurig gepolijst zijn, nu nog vrijwel niet dof zijn.

P.S. Bedankt Diederik, Kees en verder iedereen van de botenloods. Wat een leuke club mensen om mee aan je boot te werken.